30 PÄIVÄÄ AVOIN OSTO
ILMAINEN TOIMITUS YLI 89€ TILAUKSILLE
Marimekon tarina alkaa vuonna 1949 Viljo Ratian omistamasta Printex-kangaspainosta, jossa hänen vaimonsa Armi Ratia hankki painettavaksi rohkeita, täysin uudenlaisia kuvioita. Armin tapana oli tähdätä korkealle, unelmoida ja tavoitteena erottua muista. Printexin ja myöhemmin Marimekon kankaat painettiin alussa käsin – itseasiassa näin tehtiin joulukuuhun 1973 asti. Marimekon rohkeat kankaat saivat suosiota, mutta ihmisillä oli vaikeuksia keksiä, miten niitä arjessa käyttäisi omassa vaatetuksessa. Tästä syystä Armi ja Viljo Ratia päättivät järjestää ensimmäisen muotinäytöksen vuonna 1951 Kalastajantorpalla. Ensimmäisen myymälänsä Marimekko avasi tästä vuoden päästä Helsinkiin. Vuodesta 1953 1960-luvun alkuun Marimekon riveissä työskenteli myös suunnittelija Vuokko Eskolin-Nurmesniemi, joka toimi tärkeänä suunnannäyttäjänä suomalaiselle pukeutumiskulttuurille. Hänen käsialaansa ovat esimerkiksi Jokapoika-paita sekä vuonna 1960 Jacqueline Kennedyn päällä Sports Illustrated lehden kannessa nähty hellemekko. Marimekon matka maailmalle alkoi vuonna 1958, kun Armi vei Marimekon Brysselin maailmannäyttelyyn. Tältä matkalta käteen jäi mm. yhteys Yhdysvaltalaiseen Design Research-yritykseen, joka aloitti Marimekon tuotteiden viennin ja jälleenmyymisen USA:ssa. Ensimmäinen ulkomaalainen suunnittelija Marimekon riveissä oli japanilainen Katsuji Wakisaka – ensimmäinen monista japanilaisista suunnittelijoista Marimekon riveissä. Armi Ratian kuollessa vuonna 1979 Marimekon tulevaisuus alkoi näyttää huteralta, yritys siirtyi Maer-yhtymän omistukseen, joka pian myönsi tarvitsevansa apua Marimekon luotsaamiseen. Vuonna 1991 yrityksen historiassa alkoikin täysin uusi luku, kun Kirsti Paakkanen osti Marimekon. Hänen mukanaan alkoi uusi kasvun aika – suunnitelijoina toimivat esimerkiksi Mika Piirainen, Jukka Rintala, Jaana Parkkila sekä useita nuoria suunnittelijoita. Vuonna 2007 Marimekon johtoon nousee Mika Ihamuotila, jonka johdolla yrityksestä on tullut entistä kansainvälisempi. Samalla kun on luotu uusia mallistoja, on myös perustettu lippulaivamyymälöitä paitsi Helsinkiin myös New Yorkiin ja Sydneyyn. Lisäksi 2000-luvun näkyvimpiin projekteihin kuuluu yhteustyö Conversen kanssa, Marimekon osallistuminen muotiviikoille ensin Tokiossa, sitten New Yorkissa, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Myös Kiinaan avataan myymälöitä ja Finnair alkaa tehdä yhteistyötä myös Finnairin kanssa. Tiesitkö, että Finnairin koneissa matkustajia aina ilahduttavat Marimekon klassikkokuoseille varustetut astiat ja tekstiilit? Marimekon tavoitteena on löytää avaimet kauniiseen arkeen, aitoon elämään ja sitä kautta tuoda iloa arjen askareisiin. Marimekon arvoihin kuuluu myös läheisesti rehellisyys ja avoin toiminta – tuotteiden tarkoituksena on tuoda iloa ihmisille mahdollisimman kauan ja samalla niin vähän harmia ympäristölle kuin vain on mahdollista. Suorapuheisuus, maalaisjärki ja rohkeus ovat myös tärkeä osa Marimekon toimintaa ja mentaliteettia. Marimekon visiona on olla maailman arvostetuin kuviosuunnittelija ja kuulua kiehtovimpien designbrändien joukkoon. Yritys laskee vahvuuksikseen ainutlaatuisuuden ja kiinnostavuuden, monipuolisuuden sekä muotokielen omintakeisuuden. Marimekolle tärkeää on menestyä kansainvälisesti, mutta pysyä identiteetiltään vahvana ja suomalaisena designyrityksenä. Marimekolla on alusta asti ollut vahva identiteetti, joka enimmäkseen on kiitos ennennäkemättömien painokankaiden käytön ansiota. Marimekko on kasvanut pienestä suomalaisesta tekijästä maailmanlaajuiseen tietoisuuteen nousseeksi yrityksestä, jonka tuotteita myydään yli 40 eri maassa. Marimekon keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka sekä Aasian ja Tyynenmeren alueet.