60 PÄIVÄÄ AVOIN OSTO
ILMAINEN TOIMITUS YLI 89€ TILAUKSILLE

Leluja ja krusifikseja, jotka valettiin kotona paikallisessa autotallissa, on kasvanut globaaliksi brändiksi, jonka paistinpannut, hollantilaiset uunit ja tortillapainat löytyvät nykyään kodeista ja keittiöistä ympäri maailmaa. Mutta Victorian tarina ei kerro vain laajentumisesta, vaan myös intohimosta, päämäärästä ja perinnön säilyttämisestä.
”Isoisäni erotettiin katolisesta koulusta”, Manuel kertoo hymyillen. ”Joka päivä matkalla lukioon hän kulki valimon ohi. Sulametalli kiehtoi häntä, joten hän lopetti koulunkäynnin ja alkoi työskennellä valimossa oppipoikana. Vuotta myöhemmin joku lainasi hänelle autotallin, jossa hän käytti oppimiaan taitoja ja aloitti oman yrityksen. Hän käytti täällä ansaitsemaansa pääomaa liiketoiminnan laajentamiseen, ja niin kaikki alkoi”, Manuel selittää.
Juuri tämä rohkea päätös loi pohjan Victorian toiminnalle. Sen jälkeen seurasi vuosikymmenten mittainen innovaatioiden ja uudistusten kausi. 1950-luvulla Raúl toimitti varaosia Medellínin kukoistavalle tekstiiliteollisuudelle. Myöhemmin, kun tuontiosat korvasivat paikallisen tuotannon tarpeen, yritys siirtyi jälleen uuteen suuntaan ja kehitti täydellisen mallin maissimyllylle, jota käytetään arepojen ja tortillojen valmistukseen koko Latinalaisessa Amerikassa. Juuri tässä vaiheessa syntyi Victoria-brändi, sellaisena kuin me sen tänään tunnemme.
Nimi? ”Se tulee kuningatar Victoriasta”, Manuel selittää. ”Legendan mukaan hän lahjoitti jauhamia latinalaisille maille, jotta maissia ei tarvitsisi murskata käsin.”
2000-luvun alussa Manuel liittyi perheyritykseen ja toi mukanaan taustansa muotoilutekniikasta ja rakkautensa grillaukseen. Hän näki nopeasti mahdollisuuden parantaa perinteisten valurautapannujen ergonomiaa, toiminnallisuutta ja viimeistelyä.
”Käytin yhtä paistinpannuistamme ja huomasin, että sen kahva oli lyhyt ja epämukava. Valurauta on raskasta, joten sen tulisi olla ergonomista.” Niinpä Manuel ja hänen tiiminsä alkoivat muotoilla uudelleen kaikkea kahvasta kaatonokkiin ja integroivat myös öljynkerääjän, joka estää tahmeiden tippojen syntymisen. ”Pintakäsittelymme on myös pehmeämpi, mikä auttaa maun kehittymistä nopeammin – se ei ole vain esteettistä, vaan myös toiminnallista”, hän kertoo.
Nykyään Victoria tarjoaa sekä esipoltettuja että emaloituja sarjoja, jotka on mukautettu erilaisille kokkeille ja tarpeisiin. Emalisarja on osoittautunut erityisen suosituksi markkinoilla, joilla asiakkaat eivät ole niin perehtyneitä valuraudan hoitoon. ”Se on ruostumaton, käytännöllinen ja edullinen, ja voit silti esikäsitellä pannun samalla tavalla kuin tavallisen valurautatuotteen. Markkinoilla ei ole mitään vastaavaa tässä hintaluokassa.”
Menestyksestä huolimatta Victorian matka ei ole ollut helppo. Brändi on kohdannut kovaa kilpailua halpatuottajilta ja, mikä ehkä vielä vaikeampaa, kolumbialaisyrityksenä olemiseen liittyvää leimautumista.
”Kun ihmiset kuulevat sanan ‘Kolumbia’, he ajattelevat usein Netflixissä näkemäänsä, ja siihen liittyy monia negatiivisia mielleyhtymiä”, Manuel sanoo rehellisesti. ”Meidän piti soittaa asiakkaille itse, kertoa tarinamme ja voittaa heidän luottamuksensa. Se oli kovaa työtä.”
Mutta sinnikkyys tuotti tulosta. Läpimurto tapahtui, kun suuret amerikkalaiset jälleenmyyjät ja tiedotusvälineet alkoivat kiinnittää huomiota tuotteeseen. Bon Appétit, Food & Wine ja jopa Wall Street Journal kehui Victorian paistinpannuja. Siitä lähtien yritys on laajentunut Eurooppaan, muun muassa Ruotsiin, Isoon-Britanniaan, Saksaan ja Tanskaan.
”Emme voi kilpailla hinnalla”, Manuel sanoo. ”Mutta voimme aina kilpailla laadulla ja sielulla. Meillä on tarina kerrottavana – ja se on se, mikä saa meidät kasvamaan edelleen.”
Victoria ei ole pelkkä keittiövälinevalmistaja, vaan sen missiona on edistää terveellisempää ruoanlaittoa. Valurauta on luonnostaan myrkytöntä, toisin kuin monet PFAS-yhdisteitä ja muita kemikaaleja sisältävät teflonpannut.
”Viime vuosina tietoisuus keittiövälineiden koostumuksesta on kasvanut”, Manuel sanoo. ”Erityisesti pandemian aikana ihmisillä ei ollut paljon muuta tekemistä kuin katsella elokuvia, liikkua ja kokata. Ihmisillä oli aikaa tutkia tällaisia asioita, joten he alkoivat lukea etikettejä ja esittää kysymyksiä. Me Victoriassa uskomme vakaasti, että osa missiotamme on muuttaa keittiöt terveellisemmiksi”, Manuel painottaa.
Victorian sitoutuminen terveyteen kulkee käsi kädessä sen ympäristöarvojen kanssa. Kaikki sen valurauta on valmistettu kierrätetystä teräsjätteestä, joka on tuotettu ja hankittu kotimaassa Kolumbiassa, ja yli 90 % tuotannossa käytetystä energiasta on peräisin vesivoimasta. ”Se on kiertotaloutta, ja olemme siitä erittäin ylpeitä”, Manuel lisää.
Vaikka Victoria jatkaa kehitystään, sen sydän pysyy Medellínissä. ”Kaikki valmistetaan täällä. Haluamme pysyä uskollisina juurillemme. Vaikka sopeudumme uusiin markkinoihin, yritämme aina sisällyttää kolumbialaisen DNA:mme kaikkeen sisältöömme, pakkauksiimme ja tuotteisiimme.”
Nykyään Victoria on enemmän kuin keittiövälinevalmistaja. Se on tarina sukupolvien kestävyydestä, kulttuurisesta ylpeydestä ja uskosta siihen, että ruoanlaittoon käyttämillämme välineillä on merkitystä ja niiden on oltava kestäviä.
Manuel kiteyttää asian parhaiten: ”Victoria on erityinen sen sielun ansiosta. Olemme edelleen täällä, koska välitämme syvästi siitä, mitä valmistamme, miten valmistamme sen ja kenelle valmistamme sen.”
Entä hänen lempiruokansa? ”Barbecue, aina. Joka viikonloppu. Olen rakastanut sitä lapsesta asti. Nyt saan kokata itse suunnittelemillamme välineillä, ja se on aika erityistä.”